Miten toimia suosittelijoiden kanssa?
Rekrytoinneissa hyödynnetään myös referenssejä eli suosituksia, joita rekrytoiva taho voi kysyä joko suullisesti soittamalla työnhakijan nimeämille suosittelijoille tai työhakijalla voi olla käytössään myös suosittelijalta saatu kirjallinen suosituskirje. Omaan LinkedIn-profiiliin on lisäksi mahdollista kerätä suosittelevia kommentteja, jos käyttää LinkedInia aktiivisesti omassa työnhaussa. Suosituksia kysytään tavallisesti rekrytointiprosessin loppupuolella, kuten työhaastattelussa tai sen jälkeen.
Voit pyytää suosittelijaksesi esimerkiksi aikaisemmin esimiehenäsi toiminutta henkilöä tai entisiä tai nykyisiä kollegoitasi. Mahdollisuuksien mukaan voit myös kysyä suosituksia verkostostasi, entisiltä asiakkailtasi tai yhteistyökumppaneiltasi. Sinulla voi olla useilta eri tahoilta saatuja suosituksia – kollegoiltasi, esimiehiltäsi ja alaisiltasi. Sopivat suosittelijat ovat nähneet työskentelytyylisi, tietävät millainen olet työssäsi ja mitä osaamista sinulla on. Työnantaja ei saa lain mukaan olla yhteydessä muihin kuin työnhakijan nimeämiin henkilöihin.
Suosittelukirje sisältää esimerkiksi:
- Kuvaus työtehtävistä/vastuualueista/projekteista, joissa olet toiminut sekä huomiot, miten olet näistä suoriutunut
- Millainen olet työntekijänä, mitkä ovat vahvuutesi, missä olet hyvä
- Maininta saavutuksistasi ja soveltuvuudestasi nimettyihin tehtäviin
- Suosittelevaa henkilöä koskevat tiedot
- Päivämäärä
Suosittelijoina toimivista henkilöistä tarvitaan:
- Suosittelin lupaus toimia suosittelijana
- Suosittelijan nimi, tehtävänimike ja yritys, jossa hän työskentelee
- Yhteystiedot (puhelinnumero ja sähköpostiosoite)
- Kuvaus suosittelijan suhteesta sinuun, millä tavoin olette olleet tekemisissä ja millä ajanjaksolla