Sähköiset todistukset
Rastor-instituutti ottaa käyttöön sähköiset todistukset 1.4.2025 jälkeen valmistuneille opiskelijoille. Sähköiset todistukset tuovat nopean ja turvallisen tavan käsitellä todistuksia. Ne myös helpottavat sähköistä työnhakua ja jatko-opintoihin hakeutumista.
Samalla esimerkiksi potentiaalit työnantajat voivat tarkistaa todistusten aitouden Digi- ja väestötietoviraston varmennepalvelusta tai tällä sivulla olevasta Rastor-instituutin Atomi Validator-palvelusta.
Sähköiset todistuksemme on allekirjoitettu eIDAS-asetuksen mukaisesti vahvimmalla mahdollisella sähköisellä allekirjoituksella.
Kun opintosi päättyvät, saat Rastor-instituutilta sähköpostin, jossa kerrotaan, että todistuksesi on valmistunut. Viestissä on ohjeet sähköisen todistuksen lataamiseen ja säilyttämiseen. Sähköposti sisältää linkin, jonka kautta voit ladata todistuksen 30 vuorokauden ajan viestin saapumisesta.
Huom. Mikäli sähköpostiosoitteesi on muuttunut opiskelun aikana, muistathan ilmoittaa siitä Rastor-instituutin yhteyshenkilöllesi ennen opintojen päättymistä.
Sähköinen todistus kannattaa ladata sellaiseen sijaintiin, josta se ei helpolla katoa tai joudu vääriin käsiin. Voit ladata todistuksen omiin tiedostoihisi esimerkiksi pilvipalveluun tai tietokoneellesi, josta se on helppo liittää työhakemuksen liitteeksi.
Jokainen muokkaamaton, tallennettu kopio on virallinen todistus. Voit siis säilyttää useita eri kopioita todistuksesta.
Huom. Jos todistusta muokataan allekirjoittamisen jälkeen, sähköinen varmenne eli allekirjoitus rikkoutuu, eikä tutkintotodistus ole enää aito. Sähköistä todistusta ei siis kannata koskaan avata esimerkiksi Wordissä muokkaustilassa, sillä sähköinen varmenne rikkoutuu heti.
Sähköinen todistus ei vaadi erikseen oikeaksi todistamista, joten voit lähettää todistuksen sellaisenaan esimerkiksi työhakemuksen liitteenä.
Sähköinen allekirjoitus ei näy asiakirjoissa erikseen. Todistuksen aitouden ja muuttumattomuuden voi tarkistaa Digi- ja väestöviraston palvelun kautta, tai Atomi Validator-palvelusta tällä sivulla.
Tarkistus varmistaa, että:
- Dokumentti sisältää sähköisen allekirjoituksen.
- Allekirjoitus on tehty luotettavan tahon toimesta.
- Dokumenttia ei ole muutettu allekirjoittamisen jälkeen.
Rastor-instituutti arkistoi sähköiset todistukset. Mikäli tarvitset paperisen todistusjäljennöksen, voit tilata sen tällä lomakkeella. Toimitusmaksu on 65 euroa.
Mikäli olet jo saanut sähköisen todistuksen, ja lataamasi sähköinen todistus katoaa, voit tehdä tilauksen tällä lomakkeella. Toimitusmaksu on 65 euroa.
Näin käytät Atomi Validator -palvelua
- Valitse tiedosto, jonka aitouden haluat tarkistaa.
- Paina "Tarkista tiedosto" ja odota, kunnes tulos valmistuu.
- Voit vaihtaa palvelun kielen oikeasta yläkulmasta.
HUOM. Atomi Validator vaatii toiminnallisten evästeiden hyväksymisen.