Sirpa Haapanen har målmedvetet stegvis avlagt flera studiehelheter vid Rastor-instituutti. Med varje utbildning har hon tagit ett betydande steg framåt i sitt eget arbete och i sin egen märkbara förändring, samt utvecklat verksamheten i hela organisationen.
Sirpa, hur och varför ville du studera?
– Jag har under hela min karriär varit intresserad av att mångsidigt utvecklas som expert och öka min substanskompetens. Den ändrade arbetsbeskrivningen, behovet av aktuell information och motiveringen att lära sig något nytt har lockat till att studera på nytt. Jag har haft en lång karriär på en advokatbyrå, som alltid har haft en positiv inställning till studier vid sidan av arbetet och uppmuntrat sina experter att utveckla sin kompetens, vilket innebär mer mångsidiga och krävande uppgifter.
Vilka utvecklingsstadier har du identifierat på din inlärningsväg?
Nytt lärande och yrkesmässig förändring
– När jag utförde min första utbildning stod jag verkligen inför en stor ny grej. Jag hade i flera år arbetat inom branschen på det sätt som min organisation förutsatte, men under utbildningen kunde jag fördjupa mig i branschen under ledning av toppexperterna vid Rastor-instituutti. Jag ville skaffa mig ny, uppdaterad information, verktyg för målmedvetet och produktivt arbete och för att starta en förändring på min arbetsplats.
Tillväxt och utveckling för att driva förändring
– När jag hade lärt mig grunderna kände jag att jag behövde fler verktyg för att ta driva förändringen framåt. Jag sökte mig för att studera på nytt och under min utbildning fokuserade jag på ett större utvecklingsprojekt för att därigenom åstadkomma förändring.
Bredare vision och helhetskontroll
– Jag är tacksam för att Rastor-instituutti stöder elevernas inlärning med förslag och råd. Uppmuntrad av Rastor-instituutti började jag studera för att få ytterligare en examen. Jag skulle kanske inte ha fortsatt direkt efter mina tidigare studier, men jag fick ett skräddarsytt förslag på de tilläggsstudier jag behövde. Det motiverade och inspirerade mig att fortsätta mina studier. Nu fokuserade förväntningarna på personlig utveckling och självstyrning, så att jag skulle kunna stödja mitt team att lyckas nå sina strategiska mål. Den här sista studiehelheten lärde mig att fundera på helheten ur ett bredare perspektiv och gav insikt i projektledning samt teamhandledning och stöd.
Vad var det bästa med utbildningen och dess största insikt? Vilka utmaningar stötte du på?
– Ja, det bästa har varit praktisk undervisning, övningar och projekt. Fokus ligger alltid på det väsentliga och därmed på utveckling. Som vuxenstuderande har en viktig insikt varit hur man direkt kan använda allt man lärt sig i sitt eget arbete. Genom utbildningen och övningsuppgifterna har jag kunnat utveckla mitt eget arbete som helhet. De utförda uppgifterna har stött våra strategiska mål och återspeglas även i omsättningen.
– Visst finns det enstaka utmaningar med att studera, då det kommer till frågor kring jobb och privatliv, men Rastor-instituutti har alltid hittat det stöd och den plan för framgångsrika studier som behövs behövts. Det stöd jag har fått har alltid överträffat mina förväntningar.
Nu gör vi saker mer målinriktat, systematiskt och effektivt. Utbildningen har stött våra strategiska mål och återspeglas även i omsättningen.
Vilken förändring märker du i vardagen?
– Den märkbara förändringen återspeglas i mitt dagliga liv som en förändring av mitt eget sätt att reflektera kring arbetsuppgifter. Mål, handlingsplan, schema, uppföljning, mätning och analys är saker som har blivit en naturlig del av mitt dagliga arbete. Planmässigt handlande snarare än att som förr reagera på enskilda situationener. Förändringen återspeglas förstås också i allt jag har lärt mig och kunnat omsätta i praktiken. Jag tror att min entusiasm har fått mina teammedlemmar att engagera sig i förnyelserna och förändringen har resulterat i ökade kundkontakter och uppdrag.
Vad vill du säga till dem som funderar på att studera?
– Genom att uppdatera din kompetens kan du behålla ditt arbetsmarknadsvärde genom hela karriären. Det et är bra att studera som vuxen och känslan av den egna utvecklingen väcker ny entusiasm för arbetet.