Oletko miettinyt ammatinvaihtoa viestintätehtäviin tai kaipaatko muutosta nykyiseen työhösi viestinnän tai markkinoinnin parissa? Tunnista viisi tyypillistä ajatusvääristymää ammatillisen muutoksen tiellä ja ota talteen vinkit niiden taklaamiseen.

Väite 1: Kannattaa odottaa, kunnes tiedät tavoitteesi

Haaveilla on parasta ennen -päivämääränsä. Jos olet hautonut muutostoiveitasi pitkään, voi olla tarpeellista päivittää unelmat ja tapa, jolla lähdet niitä tavoittelemaan. 

Oman unelman ja tavoitteiden selkeytys onnistuu vain kokeilemalla, sanoo uramuutoksia tutkinut London Business Schoolin professori Herminia Ibarra Harvard Business Review’n artikkelissaan How to Stay Stuck in the Wrong Career. Uuteen uraan sitoudutaan jo kauan ennen varsinaista uramuutosta ja siksi tavoitteiden asettamista tärkeämpää on toimia, testata eri mahdollisuuksia ja haastaa tapojaan sekä ajatteluaan pienillä ja isommilla kokeiluilla.

Väite 2: Muutos etenee tarinan kaaren mukaan 

Ei muuten etene. Jätä tarinan kaaret oman osaamisesi sanoittamiseen ja koukuttavien asiakastarinoiden kirjoittamiseen. Tosielämän muutos ei etene niin, että ensin suunnittelet mitä tavoittelet, lähdet tavoittelemaan ja lopulta saat tavoittelemasi.

Heureka-hetki, jolloin tietää, mitä haluaa, on monenlaisen kokeilemisen, yrityksen ja erehdyksen lopputulos, ei muutospolun alkupiste. Siksi on tärkeää lähteä liikkeelle heti, vaikka tulevaisuus tuntuisikin epävarmalta ja oma suunta epäselvältä.

Väite 3: Muutos on mahdollinen vain, jos vaihdan työpaikkaa

Vaikka työsi olisi yhtä inspiroivaa kuin Aku Ankalla margariinitehtaalla, katsele silti ympärillesi ja mieti, voitko tehdä pieniä urakokeiluja jo nyt. Se, mitä sanotaan myynnistä, pätee työpaikkoihinkin: on helpompaa myydä lisää nykyisille asiakkaille kuin hankkia kokonaan uusia asiakkaita.

Mieti, mitä sinä voisit ”myydä” nykyiselle työnantajallesi lisää ja samalla sovitella erilaisia tehtäviä ja uutta ammatti-identiteettiä harteillesi. Viestinnässä on kyse yhteisten merkitysten luomisesta, ja osaava työnantaja antaa kyllä äänesi kuulua, jos haluat.
Kuunteluvinkki: Viestinnän alati muuttuva rooli – mitä on tulevaisuuden viestintä?

Kolme esimerkkiä

check_90x84.png Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi projektiin, jossa pääset työskentelemään sinulle täysin uuden viestinnän aiheen parissa.

check_90x84.png Ryhdy loistamaan työntekijälähettiläänä somessa – saat organisaatiosi markkinointitiimistä ihailua ja ystäviä sekä vaikutusvaltaa päästä oppimaan ja haastamaan itseäsi lisää. 

check_90x84.png Ota selvää, mikä trendaa alallasi ja ryhdy rakentamaan osaamistasi asiantuntijana. Rakennat samalla asiantuntijabrändiäsi ja kerrytät ymmärrystä strategisesta viestinnästä. Joskus tällainen projekti päätyy kirjaksi tai palvelutuotteeksi tai joskus jopa yrittäjyyteen. Et voi tietää, jos et kokeile!

Väite 4: Työn oppii vain työpaikalla

Yllättävän iso osa osaamisestasi rakentuu muualla kuin palkkatyössä. Tässä muutama vinkki, miten voit kääntää harrastuksesi kokeiluiksi urapolulla.  

OTA VINKIT TALTEEN!

  • Ryhdy harrastusporukan Facebook-ryhmän ylläpitäjäksi = toimit somemanagerina.
     
  • Vastaa seuran jäsenille lähetettävistä tiedotteista ja uutiskirjeistä = teet operatiivista viestintää.
     
  • Laadi seuralle viestintäsuunnitelma ja perehdytä muut vapaaehtoiset tekemiseen = johdat ja resursoit viestintää.
     
  • Ala rakentaa järjestölle näkyvyyttä kertomalla aktiivisesti verkossa ja vaikkapa paikallismediassa teille tärkeistä asioista ja toiminnastanne = teet strategista viestintää ja hoidat mediasuhteita.
     
  • Opettele tekemään lyhyitä videoita, podcasteja tai muuta kiinnostavaa sisältöä kohderyhmällesi tärkeästä asiasta, ja ala julkaista niitä samaa alaa harrastaville esimerkiksi YouTubessa tai Instagramin tarinoissa = teet sisällöntuotantoa ja sisältömarkkinointia.

Väite 5: Koira (vanha, nuori, ylikoulutettu, kokematon ym.) ei opi uusia temppuja

Jokainen oppii, kun on motivaatiota, kannustusta ja pedagogisesti oivaltavalla tavalla rakennettu oppimisen polku. Uteliaisuudella ja internetin ilmaisella tarjonnalla pääset liikkeelle, treenaamaan täsmäosaamisia ja päivittämään asioita, joista jo osaat etsiä tietoa.

Kun erilaiset kokeilut ovat tuottaneet tulokseksi idean suunnastasi työelämässä, voi pitempi koulutusohjelma tai tutkinto olla fiksu ratkaisu. Saat kokonaiskuvan alasta, arvokkaita näkemyksiä ja kontakteja työnhakuun tai oman nykyisen työsi buustaamiseen.