”Kysy miksi ja kuuntele” – palvelumuotoilun peruspilarit ovat tärkeä oivallus HR-työn kannalta

Julkaistu 7.1.2021

Haasteena organisaatioissa on usein se, että ongelmien ratkaisujen lopputulemaan keskitytään liikaa. Tällöin polkuja saatetaan oikoa jopa vääristä kohdista. Palvelumuotoilu auttaa löytämään keinot ja työkalut, joilla ongelmia lähestytään kokonaisvaltaisesti miettimällä koko muutosmatkaa. 

Palvelumuotoilu HR-työssä.

Palvelumuotoilun myötä opit ottamaan sekä käyttäjät että johdon mukaan muutosmatkalle 

Lenita Syrjänen sekä Hanno Nevalainen puhuivat palvelumuotoilun merkityksestä koko organisaation sekä HR-työn kannalta Rastor-instituutin Palvelumuotoilu HR-työssä – case Futurice -webinaarissa. Syrjäsellä sekä Nevalaisella on vankka kokemus palvelumuotoilusta yrityksessä, jossa se on vahvasti osa toimintaa – Futuricella sitä jopa odotetaan HR-työssä.

Mutta mistä lähteä liikkeelle, jos palvelumuotoilu ei vielä ole osa organisaation toimintaa?

Hanno Nevalainen ja Lenita Syrjänen.
Hanno Nevalainen ja Lenita Syrjänen
Palvelumuotoilun tarkoituksena on ymmärtää toiveiden takana olevia tarpeita.
Hanno Nevalainen

Nevalainen painottaa keskustelutaitoja johdon kanssa. On tärkeää käydä läpi, mikä on se liiketoimintatarve, mitä palvelumuotoilulla ollaan ratkomassa. Lisäksi käyttäjähaastattelut ovat hyvin arvokkaita.

”Kun juttelee eri ihmisten kanssa, ei kysytä mitä he haluavat ja toivovat, vaan yritetään ymmärtää, mitä toiveiden takana olevat tarpeet ovat”, Nevalainen kertoo.

Tärkeää on myös oikeiden työkalujen ja menetelmien löytäminen. Nevalainen painottaa palvelumuotoilun koulutuksen ja opintojen tärkeyttä.

Itselle palvelumuotoilun käyttöönotto on mahdollistanut sen, että HR-työ tuntuu merkityksellisemmältä ja mielekkäämmältä.
Lenita Syrjänen

”Kaikki menetelmät, mitä käydään läpi Rastor-instituutin koulutuksessa, ovat sellaisia, joita voi käyttää HR-työssä. Niitä voi käyttää oikeastaan minkä tahansa uuden asian kehittämisessä”, Nevalainen täsmentää.

Mutta mitä hyötyä palvelumuotoilusta on henkilökohtaisesti HR-työssä? Tähän osaa parhaiten vastata Syrjänen. 

”Itselle palvelumuotoilun käyttöönotto on mahdollistanut sen, että HR-työ tuntuu merkityksellisemmältä ja mielekkäämmältä”, Syrjänen kuvailee. 

Myös Syrjänen painottaa, miten tärkeää on saada ihmiset mukaan muutosmatkalle. Sitä kautta voidaan saavuttaa aidosti tyytyväiset käyttäjät, jotka suosittelevat palveluita tai tuotetta eteenpäin. 

Kysymällä miksi ja kuuntelemalla valjastat siis koko organisaation yhteiselle muutosmatkalle!

Lataa webinaaritallenne ja opit miten palvelumuotoilua konkreettisesti toteutetaan HR-työssä ja mitä hyötyä siitä on. 


Syvennä osaamistasi palvelumuotoilu HR-työssä – tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnolla.

Tutustu myös muihin palvelumuotoilun koulutuksiin Rastor-instituutissa!