Näin pääset alkuun palvelumuotoilussa
Miltä kuulostaisi palvelu, joka tuottaa asiakkaallesi suurempaa arvoa kuin tämä osaa odottaa? Palvelumuotoilun keinoin palvelusi vastaavat asiakkaan aitoon ongelmaan.
Menetelmässä selvitetään kohderyhmän tarkat tarpeet, joihin kehitetään ratkaisu loppukäyttäjillä testaten. Tavoitteena on, että palvelu itsessään toimii luotettavasti kuin peruskallio, mutta asiakaskokemus viimeistellään kitkattomalla ostoprosessilla ja asiakkaan sitouttamisella. Palvelumuotoilu sopii uusien ja olemassa olevien palveluiden kehittämiseen, olipa käyttäjänä kuluttaja- tai B2B-asiakas tai sisäinen asiakas.
Näin pääset alkuun palvelumuotoilussa
Palvelumuotoilun asiantuntija Kaisa Kokko antoi kolme vinkkiä vieraillessaan Rastor-instituutin Palvelumuotoilu – tie liiketoiminnan monipuoliseen kehittämiseen -webinaarissa.
1. Älä oleta vaan tutki
Sukella syvälle asiakkaiden arkeen, toiveisiin, haasteisiin. Tutki laajasti laadullisin ja määrällisin menetelmin asiakastarpeita selvittääksesi, minkä ongelman palvelusi tulisi ratkaista. Tavoittele hiljaista tietoa. Jalosta ja kiteytä dataa, jotta voit keskittyä palvelukehityksessä olennaiseen.
2. Osallista suunnitelmallisesti
Palvelumuotoilua ei ole ilman yhteiskehittämistä. Osallista nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita, yhteistyökumppaneita, eri henkilöstöryhmiä ja alihankkijoita. Varmista, että osallistujat voivat aidosti vaikuttaa toiminnan suuntaamiseen. Pidä palvelunloppukäyttäjä mukana läpi palvelumuotoiluprosessin.
3. Kokeile aitojen asiakkaiden kanssa
Henkilöstön iskukyvyn pitää olla parempi kuin kilpailijalla. Asiakkaat osaavat vaatia ajantasaista tietoa, taitoa ja palvelua. Kuka uskaltaa jäädä odottamaan sitä päivää, jolloin henkilöstön osaaminen ei vastaa asiakkaiden tarpeita? Säännöllinen uudistuminen on ennakointia.
Tutustu palvelumuotoilun ja tuotekehityksen koulutuksiimme
Haluatko kuulla lisää palvelumuotoilusta? Katso maksuton webinaaritallenne: Palvelumuotoilu – tie liiketoiminnan monipuoliseen kehittämiseen
Palvelumuotoilumenetelmän kokonaiskuva, keskeiset periaatteet ja vinkkejä käytännön tekemiseen. Yhteistyössä Kaisa Kokko ja Rastor-instituutti.