Miksi työnantajan kannattaa harkita oppisopimuskoulutusta? 7 ratkaisevaa etua
Epäiletkö, että oppisopimuskoulutus on työnantajalle työläs ja haastava vaihtoehto? Päinvastoin. Työeläkevakuuttaja Kevan oppisopimusopiskelija Tuula Metsä ja työpaikkaohjaaja Daniel Jokela listaavat oppisopimuskoulutuksen ratkaisevat edut niin opiskelijalle kuin työnantajalle.
Tuula Metsän ja Daniel Jokelan hymylle on selitys. Kevassa työskentelevät Tuula ja Daniel löysivät toisistaan saumattoman tuen.
Kaikki alkoi vakuutuslääketieteen parissa Kevassa työskentelevän Tuulan kiinnostuksesta data-analytiikka-aiheista koulutusta kohtaan. Kevan ICT-yksikössä työskentelevä Daniel astui kuvioihin, kun Tuula tarvitsi itselleen oppisopimuskoulutuksen edellyttämän työpaikkaohjaajan.
Oppisopimuskoulutuksen 7 ratkaisevaa etua, joista hyötyvät sekä opiskelija että työnantaja
1. Oppisopimuskoulutus yhdistyy vahvasti omaan työhön
Oppisopimuskoulutuksen etu on teorian ja käytännön vuorovaikutus. Kun opiskelu ja työ limittyvät toisiinsa, ei edes ajattele, mikä osa tekemistä on opiskelua ja mikä osa on työtä.
– Koulutus tuo sisältöä ja syvyyttä omiin työtehtäviin silloin, kun koulutuksen kehittämishanke liittyy oman työn haasteisiin, Tuula sanoo.
Danielin mielestä oppisopimuskoulutus saa aikaan kaivattuja onnistumisia sekä työnantajalle että työntekijälle.
– Suosittelen oppisopimuskoulutusta osaamisen kasvuun, työn tuunaamiseen, perehdytykseen ja tavoitteiden saavuttamiseen, Daniel listaa.
2. Opiskeluun kulutetun ajan käytät joka tapauksessa
Tuulan ja Danielin mukaan oppisopimuskoulutukseen kulutettua aikaa ei voi laskea – ennemminkin tulisi miettiä, mihin aikaa käytetään.
– Oppisopimuskoulutusta ei pidä ajatella ylimääräisenä tehtävänä, jonka suoritat. On parempi miettiä, käytänkö työnantajani kanssa aikaa merkityksellisiin asioihin, Daniel toteaa.
Daniel purki koulutuksen opiskelusuunnitelman paloiksi. Jokaisen osaamisalueen kohdalla hän ratkoi, miten Tuulan osaaminen todentuu.
– Yhteistyön tapoja on monia, mutta meillä Danielin kanssa parhaiten toimivat viikoittaiset tapaamiset. Kävimme yhdessä läpi opiskeluni etenemistä. Daniel keräsi minulle materiaalia, jota hyödynsin koulutuksessa. Uskon, että Daniel teki enemmän kuin keskiverto työpaikkaohjaaja yleensä, Tuula kiittelee.
3. Yhteistyö kollegan kanssa tiivistyy opiskelun aikana
Tuulalla ja Danielilla on vahva ammatillinen identiteetti. Molemmilla on työuraa takana sen verran, että toisen haastamista ei tarvinnut jännittää. Yhteistyö oli avointa.
– Oppisopimuskoulutus muistutti minulle, että olen ammattilainen joissakin asioissa, mutta voin oppia yhä lisää. Daniel oli silta ajatuksiini – myös unohtuneisiin. Hän nosti mieleeni seikkoja, jotka linkittyivät opiskeluuni. Luulen, että tätä tapahtui koulutuksen tavoitetasoa useammin, Tuula miettii.
Daniel vahvistaa, että kollegoiden keskinäinen luottamus syntyi ihan samalla sekunnilla. Ilman sitä lopputulos olisi ollut todennäköisesti laihempi.
– Minulle oppisopimuskoulutus mahdollisti seurata Tuulan kehittymistä aitiopaikalta. Tuula voi olla ylpeä itsestään ja kehittämishankkeestaan, Daniel hehkuttaa.
4. Oppisopimusopiskelijana olet vahva osa työyhteisöä
Tuula oli juuri aloittanut Kevassa, kun oppisopimuskoulutus käynnistyi. Koulutuksen avulla hän kiinnittyi työyhteisöön ihan eri tavalla.
– Kun organisaation toiminta tuli minulle tutuksi, niin sen jälkeen oppisopimuskoulutus auttoi vielä ymmärtämään strategiaa. Se yhdisti minut nopeasti organisaatiokulttuuriin, Tuula vastaa.
Kevassa on paljon erilaista osaamista. Verkostojen hyödyntäminen organisaation sisällä on avainasemassa.
– Jos pystyt työpaikkaohjaajana käyttämään hyväksi verkostoasi erilaisten osaamisten kautta, niin opiskelijan kiinnittyminen työyhteisöön tapahtuu parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä on mielestäni oppisopimuskoulutuksen yksi suurimmista vahvuuksista, Daniel sanoo.
5. Koulutuksen avulla rikotaan rajoja organisaatiossa
Monesti ajatellaan, että työpaikkaohjaaja on opiskelijan esihenkilö. Näin ei suinkaan tarvitse olla.
– Oppisopimuskoulutuksen avulla rikoimme työyhteisömme rajoja – henkisiä ja organisatorisia, Daniel hymähtää.
Tuulan suorittamassa oppisopimuskoulutuksessa rajojen rikkomisella tarkoitettiin yhteistyötä yli tiimiaitojen. ICT-palveluyksikössä työskentelevä Daniel sopi profiililtaan Tuulan työpaikkaohjaajaksi.
– Jos organisaatio on rohkea, niin ehdottomasti työskentelyparin valinnassa kannattaa suosia diversiteettiä. Tietysti täytyy miettiä, että mitä tunnistettavaa muutosta koulutuksella haetaan ja millaisella näkökulman laajennuksella siihen päästään, Tuula sanoo.
6. Koko organisaatio vahvistuu oppisopimuskoulutuksen aikana
Tuulan suorittamassa data-analytiikan koulutuksessa oli luja asiakaslähtöinen näkökulma. Tuula ja Daniel tarvitsivat sparrailukumppaneita.
– Meitä onnisti, kun organisaatiomme datahenkinen porukka vastasi huutoomme. Heidän avullaan pääsimme tunnustelemaan datalasit päässä Kevan arkea. Selvitimme sitten yhdessä alueet, joissa Keva pystyisi hyödyntämään dataa vieläkin paremmin, kollegat kertovat.
Oppisopimuskoulutuksen aikana tieto vaihtoi paikkaa organisaatiolta opiskelijalle ja päinvastoin. Kevan uusissa hankkeissa hyödynnetään Tuulan koulutuksen antia.
7. Oppisopimuskoulutus on moderni tapa oppia uutta
Tuula tunnustaa ajatelleensa oppisopimuskoulutuksesta vanhanaikaisella tavalla. Hän oli mieltänyt koulutuksen lähinnä tekemisen kautta tapahtuvaksi oppimiseksi heille, joille tiedon käsittely ei ole omin tapa oivaltaa uutta.
– Myönteinen opiskelukokemukseni osoitti sen, että mielikuvani oppisopimuskoulutuksesta oli ollut täysin väärä, Tuula toteaa.
Daniel muistuttaa, että elämä on jatkuvaa oppimista. Hänelle oppisopimuskoulutus oli moderni piristysruiske, joka kannustaa astelemaan Tuulan jalanjäljissä.
Lue myös: "Opiskelijan mentorointia tehdään sydämellä, ei Excelillä", Pekka Pennanen, Niemi Palvelut Oy