Blogi • 24.06.2024

Markkinoija! Näin perustelet asiantuntijoille, miksi blogi kannattaa kirjoittaa

Blogin kirjoittajana Rastor-instituutin sisällöntuottaja Nina Kouki

Painiskeletko kirjoittajarekrytoinnin kanssa? Kärsiikö yritysbloginne kirjoittajakadosta? Perustele kirjoittamisen hyödyt faktojen kanssa, niin uneksiminen muuttuu toiminnaksi. Unohda sisältöjen metsästys. Lue vinkit blogikirjoittajien värväämiseen ja perustele kohtien 1-7 avulla, miksi blogi kannattaa kirjoittaa.

Kuvassa blogin kirjoittaja, joka tarvitsee tukea ja inspirointia.

Kirjoita blogi! Se kannattaa, koska 

check-20.jpg Blogi tukee myyntiä ja kumppanuuksia
check-20.jpg Blogi sitouttaa ja parantaa konversiota
check-20.jpg Blogi tukee asiakkaan ostopolkua
check-20.jpg Blogi kohdentaa viestin
check-20.jpg Blogi parantaa löydettävyyttä ja hakukonenäkyvyyttä
check-20.jpg Blogi rakentaa asiantuntijuutta
check-20.jpg Blogi on palvelutuote


1. Blogi tukee myyntiä ja kumppanuuksia

Tietäähän asiantuntijasi, miten myynti ja sisällöt linkittyvät toisiinsa? Varmista tämä. Kun asiantuntijanne tekee hyvää B2B-sisältöä asiakkaiden ja kumppaneiden tarpeisiin, hän osoittaa, että tunnette sidosryhmänne, haluatte olla avuksi ja toimitte aidosti yhteistyössä heidän kanssaan.

2. Blogi sitouttaa ja parantaa konversiota

Blogissa voi kertoa palveluista, mutta vinkkaa, että nohevan bloggaajan kannattaa miettiä muitakin vaihtoehtoja. Kirjoittaja voi ottaa kantaa, kertoa näkemyksiään, pohtia tulevaa ja tehdä koosteita. Hänen kannattaa vastata asioihin, joita asiakas miettii. Näin saatte kommentteja, jakoja ja tuotatte myös liidejä.

Kiinnostava blogi houkuttelee kävijöitä, ohjaa tutustumaan tarjoomaan, osallistumaan webinaareihin ja tilaamaan uutiskirjeitä. Blogi on tapa palvella, mutta samalla se sitouttaa asiakkaita ostopolun eri vaiheissa.

Blogi tukee asiakkaan ostopolkua ja saattaa myydäkin puolestasi.

3. Blogi tukee asiakkaan ostopolkua

Kerro asiantuntijallesi, että satavarmasti hänenkin asiakkaansa etsii tietoa ennen ostopäätöstä. Asiakkaiden kanssa ei toimi osta osta -tyyppinen huutelu, vaan asiantuntijan on vakuutettava asiakas monessa ostopolun eri vaiheessa. 

Pyydä asiantuntijaasi tuottamaan sisältöä, jossa hän huomioi asiakkuuden eri vaiheet. Asiakas haluaa tietoa ja odottaa, että yritysenne vastaa tarpeeseen. Tämä kannattaa tehdä asia ja blogi kerrallaan ostopolun eri vaiheissa. Ei kai asiantuntijasi vaan unohda asiakastaan ensioston jälkeen, vaan jatkaa suhteen hoitamista ja tiedon tuottamista asiakkuuden syntymisenkin jälkeen?

4. Blogi kohdentaa viestin

Blogin avulla voitte kohdentaa viestin haluamallenne kohderyhmälle. Kerro asiantuntijallenne, että hänen kannattaa tehdä sisältöä, jolla hän puhuttelee erilaisia yleisöjä eri vaiheissa. Keitä hän tavoittelee? 

Ajatus voi myös lähteä laukalle. Entä jos asiantuntijasi kirjoittaisi napakan oppaan asiakkailleen tärkeästä asiasta ja julkaisisi sen blogisarjana osa kerrallaan. Perustele hänelle, että tämä vahvistaa luottamusta, osoittaa asiantuntemusta ja erotutte kilpailijoista.

Asiakas haluaa tietoa ja odottaa, että yritysenne vastaa tähän tarpeeseen. Lupaus kannattaa lunastaa asia ja blogi kerrallaan ostopolun eri vaiheissa.
Kuvassa asiantuntijana työskentelevä yritysbloggaaja.
Lupaa asiantuntijallesi sparrailua. Tee kirjoitusohjeet ja sano, että hoidat SEO-asiat. Ideoi kirjoittajalle hänen omalta tililtään lähtevä postaus. Rohkaise bloggaajaa ja sano, että nyt ei lasketa oikeakielisyyspisteitä.

5. Blogi parantaa löydettävyyttä ja hakukonenäkyvyyttä 

Blogi on tehty auttamaan asiakasta. Asiakas on tyytyväinen, kun hän löytää blogista tarvitsemansa tiedon. Vielä iloisemmaksi hän tulee, kun blogissa juuri niitä avainsanoja, joilla hän googlaa tietoa.

Kerro asiantuntijallesi, että hyvin valitut ja sisältöä tukevat avainsanat parantavat verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä. Näin potentiaaliset asiakkaat löytävät tuotteenne helpommin. Selitä, että hakukoneoptimoinnin avulla autatte asiakkaitanne löytämään juuri sitä tietoa, jota he verkosta etsivät. Näin lisäätte sivustonne liikennettä ja houkuttelette uusia kävijöitä tutkimaan palveluitanne. Hyvä sisältö fiksusti optimoituna myy.

6. Blogi rakentaa asiantuntijuutta

Innosta asiantuntijaa ja kerro, että hän voi käsitellä blogissaan itseään ja asiakasta kiinnostavia aiheita – vaikkapa alan haasteita, trendejä tai parhaita käytäntöjä ja näin vahvistaa asemaanne markkinassa. Blogin avulla hän näyttää, että hänellä on tietoa, taitoa, asiantuntemusta ja näkemyksiä. 

Mainitse, että blogi mahdollistaa vuorovaikutuksen ja pitkällä tähtäimellä jopa yhteisön rakentamisen ja ajatusjohtajuuden. Sen sisältöä voidaan hyödyntää muissa markkinointikanavissa, kuten somessa ja uutiskirjeissä, ja näin tehostaa markkinointitoimenpiteitänne.

Blogin sisältöä tulee hyödyntää muissa markkinointikanavissa, se tehostaa markkinointitoimenpiteitä.
Kuvassa yritysblogia kirjoittava asiantuntija.

7. Tee blogista palvelutuote

Lupaa asiantuntijallesi sparrailua. Tee hänelle kirjoitusohjeet ja sano, että hoidat SEO-asiat ja hakukonenäkyvyyden kuntoon. Kerro, että viilaat tekstin ja teet väliotsikot. Rohkaise häntä käyttämään tekoälyä ideointiin, sisällön jäsentelyyn ja viilaamisen. Sano, että nyt ei tutkita pilkkuja eikä lasketa oikeakielisyyspisteitä, vaikka ei siitä haittaakaan ole. Asiantuntijan tarvitsee vain olla oma itsensä ja kirjata ajatuksensa ylös, sinä hoidat loput.

Myykö blogi asiantuntijasi puolesta?

Saattaa se myydäkin, mutta ainakin voit luvata, että se auttaa häntä siinä. Blogi vastaa asiakkaan tarpeisiin, parantaa konversiota, edistää kasvua sekä tuottaa iloa ja todennäköisesti myös fyrkkaa. Auta asiantuntijaasi auttamaan asiakastaan. Win-win!