Blogi • 26.06.2024

Aikuisopiskelijan osaamispainajainen eli miten uskoa omiin kykyihinsä

Kirjoittaja Henna Andersson vastaa päivittäin Työteknikko-opiskelijoiden kysymyksiin 

Opintojen alussa mielessä pyörii kymmeniä kysymyksiä. Pärjäänkö? Mitä jos en osaa? Osaavatko kaikki muut? Joskus epäilys omia taitoja kohtaan estää jopa hakemasta koulutukseen. Mieleen tulevat vanhat kouluajat, jolloin istuttiin rivissä ja päntättiin hiki hatussa geometriaa. Joskus kokemukset voivat olla jopa traumaattisia.

Mikä avuksi? Mistä aikuisopiskelija saa rohkeutta ja voimaa?

Kuvassa on teknisen alan opiskelija luokassa.

Opintojen alussa epävarmuus on tuttu juttu  

Opiskelijoiden yleisin pelko Työteknikon koulutusohjelman alussa on usein matematiikan ja fysiikan osaaminen. Tämä siitäkin huolimatta, että suurin osa opiskelijoista on ammattitutkinnon suorittaneita, aiemmin matematiikkaa opiskelleita teknisten alojen ammattilaisia. 

Opiskelijoiden omasta mielestä edeltävästä opiskelusta on aina vähintään ikuisuus ja he ovat ihan varmoja, että kaikki osaaminen on haihtunut. Joskus kammo iskee jo hakuvaiheessa. Miten uskaltaa edes ilmoittautua työteknikkokoulutukseen, jossa on taas luvassa matikkaa ja fysiikkaa?  

Keskustellessani opiskelijoiden kanssa neuvon heitä aina ottamaan asian kerrallaan. Kerron, että apua on tarjolla eikä meillä jää yksin. Kukaan ole yksin myöskään matematiikkapelon kanssa.

Yleisiä pelkoja aikuisopiskelusta ja matemaattisista aineista

  • Osaaminen: ovatko opiskelutaitoni riittäviä, opinko käyttämään opiskelutyökaluja?
  • Epäonnistuminen: uskallanko edes aloittaa, kun en tiedä pärjäänkö riittävän hyvin?
  • Matematiikkamörkö: pääsenkö ikinä tenteistä läpi?
  • Itseluottamuksen puute: onko minulla riittävästi lähtötason osaamista?
  • Uuden oppimisen haasteet: miten voisin oppia nyt, sehän oli ennenkin vaikeaa?
  • Kokemus: onko minulla tarpeeksi käytännön kokemusta tekniseen opiskeluun?
  • Sopiva ikä: olenko liian nuori tai liian vanha opiskeluryhmään?
  • Sosiaalinen hyväksyntä: miten muut opiskelijat suhtautuvat minuun?
  • Työpaineet: mitä työpaikalla sanotaan opintomenestyksestäni?
  • Ajan puute: ehdinkö panostaa opiskeluun työn, perheen ja vapaa-ajan ohella?
Ikinä ei ole hyvä hetki luovuttaa, nyt on kyse omasta tulevaisuudesta.
Kuvassa on tekniikan alan esihenkilö valkoisessa kypärässä.

Ohjaus on aina osa aikuisopiskelua 

Meillä oppimiseen ja oppimisen haasteisiin saa apua ja ohjausta, aivan kuten kollegani Eliisa Seppänen kirjoittaa: Jeesiä on aina saatavilla. Käytännön tasolla koulutuspäivissäkin voidaan kerrata asioita ja tentinkin voi tarvittaessa uusia vaikka kuinka monta kertaa. Kouluttaja haluaa, että opiskelija menestyy ja hänellä on keinot auttaa. Ikinä ei ole hyvä hetki luovuttaa, nyt on kyse omasta tulevaisuudesta.

Näin aikuisopiskelijaa tuetaan – näin voi kehittää itseluottamusta

  • Yksilöllinen opiskelu: jokaisella on henkilökohtainen oppimissuunnitelma 
  • Oppimisen tuki: ohjaus- ja tukipalvelut auttavat koko opintojen ajan
  • Positiivinen ilmapiiri: koulutuksen kannustava ilmapiiri vähentää stressiä
  • Opetusmenetelmät: ajantasaiset, aikuisille valitut pedagogiset menetelmät 
  • Itsevarmuusbuustaus: keskustelut ja verkostoituminen vahvistavat itseluottamusta
  • Oppimisen tuki: tarjolla materiaaleja, harjoitustehtäviä ja lisäopetusta
  • Ajanhallinnan tuki: annamme vinkkejä ajanhallintaan.

Aikuisopiskelu on nimensä mukaisesti räätälöity nimenomaan aikuisille ja suunniteltu työn oheen. 

Aikuisopiskelussa pärjää yhteistyöllä, avoimuudella ja tietenkin omaan oppimiseen panostamalla.
Kuvassa on ilmaan hyppäävä iloinen opiskelija.

Matematiikka muuttuu työteknikon osaamispakin työkaluksi

Opiskelumotivaatio on uraa tehneellä aikuisella usein ihan toisenlainen kuin nuorempana. Silloin moni saattoi miettiä, että mihin minä muka tällaistakin tarvitsen, ihme trigonometria-pakkopullaa.  

Nyt matematiikan mieltää työkaluksi, jolloin sitä osaa hyödyntää budjetoinnissa, kustannuslaskennassa ja aina tarpeen tullen omassa työssään tekniikan alalla. Esihenkilö- ja asiantuntijatehtävissä toimiville matematiikan osaamisesta on pelkkää apua. 

Kuten tekniikan koulutusten tarjoomapäällikkö Satu Kristo kirjoittaa, työnjohtajien ja esihenkilöiden osaaminen on ratkaisevaa, ja sen merkitys korostuu entisestään nopeasti muuttuvassa maailmassa. 

Opiskelu hyödyttää omaa työtä ja uraa. Se antaa itseluottamusta ja varmuutta – ja miten palkitsevaa onkaan itsensä ylittäminen!