Rastor-instituutti selvitti valmistuneiden opiskelijoiden ja yritysasiakkaiden kokemuksia toiminnasta, palveluista ja yhteistyöstä. Innolinkin toteuttamassa tutkimuksessa tulokset olivat erittäin positiivisia. Nykyasiakkaiden Rastor-instituutille antama suosittelun NPS-arvo on 50.
Tutkimuksen perusteella Rastor-instituutin NPS Net Promoter Score on 50. Innolinkin valtakunnallisen tutkimuskannan mukaan keskimääräinen NPS on 38, joten Rastor-instituutin yhteistulokset ovat erinomaisia.
"Hienosti hoidettu. On helppoa olla asiakkaana"
Asiakkaiden antamat arviot olivat kokonaisuudessaan erittäin hyviä. Perusteluissa vastaajat käyttivät toistuvasti seuraavia sanoja:
Tutustu tarkemmin vastaajaryhmien tuloksiin:
Opiskelijoista 58 % antoi suosittelutodennäköisyydeksi arvosanan 9–10, joten opiskelijoiden NPS:ksi muodostui 51.
Rastor-instituutin henkilöstön toiminta sai erinomaisia arvioita opiskelijoilta. Asiakaspalveluhenkilöstöltä saatu asiantunteva ja nopea apua on arvioitu arvosanalla 4,5. Saman arvosanan he antoivat ohjaukselle ja opintoja koskevan tiedon saamiselle. Opiskelijat arvioivat kaikki teemat vähintään kokonaiskeskiarvolla neljä.
Opiskelijat arvioivat: tilannetta ennen [osto]päätöstä, laatua, oppimisympäristöä, asiakaspalvelua ja tukea koulutuksen aikana sekä koulutuksen avulla saavuttamaansa tunnistettavaa muutosta. Nämä arvioitiin kokonaiskeskiarvolla 4,30.
Opiskelijoiden vapaasta palautteesta käy ilmi mm. kouluttajien ammattitaidon arvostus, korkeatasoinen koulutus, koulutuksen linkittyminen omaan työhön, kannustaminen, asiantuntevan avun saaminen, henkilöstön innostus ja motivaatio.
”Opintoni etenivät omaan tahtiin. Pystyin vaikuttamaan omaan aikatauluuni. Verkko-opinnot mahdollistivat opintoni.”
”Parasta oppimista on opiskella työn ohessa. Pääsin soveltamaan kaikkia teoreettisia tietoja omaan työarkeeni.”
Yrityspäättäjistä 52 % antoi suosittelutodennäköisyydeksi Rastor-instituutille arvosanan 9 tai 10. Näin NPS Net Promoter Score kaikkien vastanneiden yrityspäättäjien osalta on 48.
Päättäjät arvostivat eniten yhteistyötä Rastor-instituutin yhteyshenkilöiden kanssa. Heistä 94 % koki toiminnan laadukkaaksi, ja he totesivat saaneensa esimerkiksi koulutusten etenemisestä kaiken tarvitsemansa tiedon. Arviointiasteikolla 1-5 vastaajat antoivat yhteyshenkilöiden toiminnalle arvosanan 4,6.
Koulutusten sisällöt oli yrityspäättäjien mukaan toteutettu laadukkaasti. Vastaajat kokivat, että asiantuntijat ja kouluttajat täyttivät heille asetetut vaatimukset. Päättäjät arvioivat tämän kokonaisuuden arvosanalla 4,5.
Yrityspäättäjät arvioivat: tilannetta ennen [osto]päätöstä, laatua, oppimisympäristöä, asiakaspalvelua ja tukea koulutuksen aikana sekä koulutuksen avulla saavutettua tunnistettavaa muutosta. Vastausten mukaan näiden kaikkien teemojen kokonaiskeskiarvoksi muodostuu 4,16.
Päättäjien mukaan Rastor-instituutissa ymmärretään asiakkaiden liiketoimintaa. Vastaajat toteavat, että Rastor-instituutin asiantuntijat osasivat rakentaa heidän tarpeisiinsa laadukkaan ratkaisun (4,2). Yrityspäättäjät kokevat erityisesti laadun (4,5) ja oppimisympäristökokemuksen (4,4) onnistuneen jopa aiempaa paremmin.
Yrityspäättäjien vapaasta palautteesta käy ilmi mm. tyytyväisyys kokonaisprosessiin, asiakkuuden helppous, henkilökunnan ystävällisyys ja ammattimainen tekeminen.
”Ystävällistä henkilökuntaa, ammattimaista tekemistä. Hinta kohdallaan.”
”Koulutus suunniteltiin ja toteutettiin täysin toiveiden mukaan. Asiantuntevat kouluttajat.”
Rekrytoivaa koulutuspalvelua käyttäneet yrityspäättäjät arvostivat eniten Rastor-instituutin ymmärrystä asiakkaan toiminnasta ja kykyä ehdottaa sopivia ratkaisuja rekrytointitarpeisiin. Arviointiasteikolla 1-5 vastaajat antoivat tälle arvosanan 4,1.
Yhteistyö vastuuhenkilöiden kanssa oli vastanneiden mielestä laadukasta, ja he kokivat saaneensa esimerkiksi koulutuksen etenemisestä kaiken tarvitsemansa tiedon (4). Rekrytointipalveluita käyttäneiden yrityspäättäjien odotukset rekrytoivalle koulutukselle täyttyivät (4).
Lähes kaikki vastaajat (94 %) kokevat, että ovat valmiita käyttämään rekrytoitavaa koulutusta rekrytointikanavana myös jatkossa.
Rekrytointipalveluita käyttäneiden yrityspäättäjien vapaasta palautteesta käy ilmi mm. kommunikaation erinomainen laatu, ammattimainen henkilöstö ja positiiviset kokemukset uudesta rekrytointitavasta.
”Erinomaista kommunikaatiota. Äärettömän hyvä yhteyshenkilö.”
”Meille uusi tapa rekrytoida. Tämä oli enemmän. Positiiviset kokemukset.”
Loppuvuodesta 2022 tehdyssä tutkimuksessa oli 535 vastaajaa, jotka edustavat Rastor-instituutin yritysasiakkaita sekä vuonna 2022 valmistuneita opiskelijoita. Vastanneita yrityspäättäjiä on 50 ja opiskelijoita 483.