Tuotekehitystyön koulutus sai yrityksen tuloksen kukoistamaan
Pienyrittäjä Jenni Holmström sai tuotekehitystyön koulutuksesta lukuisia ideoita Kauneussalonki Ladybirdin liiketoiminnan kehittämiseen. Niiden johdosta yritys ylsi historiansa parhaaseen tulokseen.
Idyllisessä Rauman vanhassa kaupungissa sijaitsevassa Ladybirdissä tarjotaan kauneudenhoitopalveluita, kuten kasvohoitoja, kynsitöitä sekä ripsien pidennyksiä. Sen lisäksi, että yrittäjä Jenni Holmström tekee hoitoja itse, hänellä on tiloissaan kaksi omalla toiminimellään työskentelevää työntekijää.
– Työhöni kuuluu myös tuotemyynti, asiakaspalvelu, markkinointi sekä kaikki paperityöt. Ennen tuotekehitystyön erikoisammattitutkintoa ja terveystuotealan palvelumuotoilu -koulutuskokonaisuutta olen kouluttautunut työn ohessa kosmetologiksi, kynsimuotoilijaksi ja ripsiteknikoksi. Koulun ja työn yhdistäminen ei siis pelottanut, vaikka yrittäjän elämä onkin hyvin kiireistä, Holmström muistelee.
– Toki koulutuksen suorittaminen oli vaativampaa kuin normaali arki. Sain kuitenkin niin paljon hyötyä, että se kannatti ehdottomasti, hän painottaa.
Sekä liiketoimintaa että yrittäjää virkistävää
Hyvinvointialan yrittäjille kohdennetussa koulutuksessa keskityttiin jatkuvasti kehittyvän wellness-alan uusiin tuuliin ja liiketoimintaa edistäviin vinkkeihin.
– Yrittäjän pitää hallita valtava määrä tietoa. Koulutuksessa käsiteltiin useita tarpeellisia asioita asiakasvirran lisäämisestä markkinointiin, laki-asioihin ja tekijänoikeuksiin. Lähiopetuspäivien aikana sain aina valtavasti ideoita, joiden toteutusta suunnittelin kotimatkat.
Merkittävin koulutuksesta saatu hyöty on kassaan tulleet eurot. Uusi hinnoittelu osui kohdilleen ja liikevaihto kasvoi merkittävästi. Tulos on koko kymmenvuotisen yrittäjänurani paras.
– Koska koulutusaiheet olivat tällä alalle räätälöityjä ja tehtävät omaan yritykseen liittyviä, pystyin soveltamaan asioita hyvin käytäntöön. Sain todella paljon työkaluja – sekä virtaa – yrityksen ja oman työni kehittämiseen. Oli antoisaa, että koulutuksessa käytiin läpi myös omaan hyvinvointiin liittyviä asioita ja annettiin neuvoja ajan- ja stressinhallintaan. Arkeeni tuli uutta innostusta ja puhtia, Jenni Holmström kiittelee.
Nyt Holmström on arvioinut uudelleen oman työnsä arvoa ja muokannut Ladybirdin hintoja, ottanut käyttöön markkinoinnin vuosikellon ja nettiajanvarauksen sekä lisännyt viestintää sosiaalisessa mediassa. Seuraavaksi ovat uudistumassa nettisivut.
Liikevaihto hyvässä kunnossa
Uudistuksen tulokset puhuvat puolestaan. Asiakkaita on enemmän, ja tuotemyynti on kasvanut.
– Merkittävin koulutuksesta saatu hyöty on kassaan tulleet eurot. Uusi hinnoittelu osui kohdilleen ja liikevaihto kasvoi merkittävästi. Tulos on koko kymmenvuotisen yrittäjänurani paras, Jenni Holmström kertoo tyytyväisenä.
– Tärkein oppimani taito on kyky uudistaa, sillä jatkuvasti muuttuvalla hyvinvointialalla ei voi jäädä paikalleen. Tutustuin lisäksi koulutuksessa muihin alan yrittäjiin, joiden kanssa kävin hedelmällisiä keskusteluja. Jos tulevaisuudessa on tarvetta, minulla on nyt myös yhteistyöverkosto valmiina, Holmström kertoo jatkoa innolla odottaen.
Tutustu tuotekehityksen ja palvelumuotoilun koulutuksiin
Artikkeli on julkaistu Rastorin verkkosivuilla. Rastor ja Markkinointi-instituutti yhdistyivät 1.1.2020. Uuden yrityksen nimeksi tuli Rastor-instituutti.