Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto vahvisti luottoa omaan osaamiseen: ”Nyt tiedän tekeväni oikein”
Myyntipäällikkö Raidi Rannamalla on kunnianhimoinen tavoite: hän haluaa olla paras mahdollinen esihenkilö. Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto antoi tilaa oivalluksille sekä toi paljon käytännön työkaluja arkeen – jopa uuden tehtävänimikkeen työpaikalle.
Auto- ja konealan tietotekniikkaan erikoistuneen ohjelmistovalmistaja Vitec Futursoftin myyntipäällikkö Raidi Rannama on tähdännyt aina korkealle.
– Kerroin lapsena äidilleni, että aikuisena käytän pukua töissä ja pyörittelen tärkeitä papereita. Lapsuuden unelmani on täyttynyt, Raidi Rannama hymyilee.
Rannama tiesi jo lähiesihenkilötyön koulutukseen osallistuessaan olevansa hyvä työssään. Jatkuva jano itsensä kehittämiseen sai kuitenkin pohtimaan, miten voisi olla entistäkin parempi.
– Opiskelen, koska haluan kehittyä. Lähiesihenkilötyön koulutus auttoi oivaltamaan paljon. Sain varmuuden, että teen asioita oikein. Osallistava, sitouttava johtamistyylini tuo esiin työntekijöideni parhaat puolet ja kannustaa heitä itseohjautuvuuteen.
Opiskelen, koska haluan kehittyä. Lähiesihenkilötyön koulutus auttoi oivaltamaan paljon.
Lähiesihenkilötyön ammattitutkinnon työelämälähtöisyys teki vaikutuksen
Monipuolinen koulutustarjonta sekä osaavat kouluttajat saivat Rannaman valitsemaan Rastor-instituutin. Matkan varrella positiivinen mielikuva kasvoi entisestään. Rannama päättikin suorittaa lähiesihenkilötyön ammattitutkinnon perään johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon.
– Pidän Rastor-instituutin koulutuksista niiden työelämälähtöisyyden takia. Kouluttajien pätevyys teki minuun erityisen vaikutuksen: he olivat kaikki työelämässä olevia yrittäjiä tai oman alansa asiantuntijoita. Kovat meriitit ja aidot, oikeasti hyödynnettävissä olevat opit vahvistivat näkemystäni koulutuksen laadukkuudesta. Lisäksi henkilökohtaista ohjausta sai aina tarvittaessa.
Oli hienoa keskustella luottamuksellisesti asioista, joiden kanssa muutkin esihenkilöt painivat.
Lähiopetusryhmien tarjoama vertaistuki oli Rannamalle iloinen yllätys.
– Oli hienoa keskustella luottamuksellisesti asioista, joiden kanssa muutkin esimiehet painivat. Arvostin mahdollisuutta tehdä yhteistyötä muiden esihenkilötehtävissä toimivien kanssa.
Sitä kohti, mikä motivoi – omiin tarpeisiin räätälöity lähiesihenkilötyön koulutus
Rannama kertoo olevansa esihenkilönä reilu, rehellinen ja kiinnostunut. Hän korostaa kuuntelemisen merkitystä: on tärkeää kysyä työntekijältä, mikä häntä motivoi. Sen jälkeen työnkuvaa voi kehittää haluttuun suuntaan.
– Rastor-instituutissa toimitaan samalla tavalla sopivia koulutuskokonaisuuksia suunniteltaessa. Minultakin kysyttiin, mitä osa-alueita haluaisin vahvistaa, ja koulutus koostettiin vastausteni pohjalta. Itse valitsin valinnaisiksi kursseiksi Asiakkuuksien johtamisen ja Lähiesihenkilötyön kehittämissuunnitelman. Koin, että niistä olisi urallani eniten hyötyä.
Uusia oivalluksia omaan työhön
Lähiesihenkilötyön koulutus innosti Rannamaa kouluttamaan tiiminsä markkinointipäällikön avainasiakaspäälliköksi.
– Minuun teki vaikutuksen, että sain Rastor-instituutilta oman yhteyshenkilön, jolta pystyin kysymään mitä tahansa koulutukseen liittyvää asiaa. Oivalsin, että myös yritysten tulisi panostaa vastaavaan toimintamalliin. Nyt meillä on avainasiakaspäällikkö, joka on asiakkaidemme tukena aina tarvittaessa. Uusi työnkuva on otettu hienosti vastaan – sekä meillä Vitec Futursoftilla että asiakasyrityksissä, Rannama kiittelee.
Miten lähiesihenkilötyön ammattitutkinto tai jokin muu esihenkilökoulutus voisi tukea sinua työssäsi? Tutustu esihenkilökoulutuksiin!
"Ajatteluani avarsi analyysi omasta johtamistyylistä ja persoonasta. Hahmotin, että olemme kaikki erilaisia persoonia, ja sain työkaluja, miten omassa tiimissäni voin hyödyntää tätä dynamiikkaa työn sujuvoittamiseksi. Työnantajaa hyödyttää myös se, että minulla on selkeämpi yleiskuva esimiehen vastuista ja velvollisuuksista."
Matti Paavola, Staff Manager, Engineering, Qualcomm Finland RFFE Oy
Lähiesimiestyön ammattitutkinnon opiskelija
Lue Matin kokemukset lähiesimiestyön ammattitutkinnon opiskelusta.
Rastor-instituutin asiakaslupaus on tunnistettava muutos. Tunnistettava muutos tarkoittaa käytännössä sitä, että koulutuksessa saadut opit näkyvät oikeina, konkreettisina muutoksina opiskelijan työssä heijastuen koko työyhteisöön. Tee oma tunnistettava muutoksesi ja kouluttaudu!