Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto kirkasti strategiatyötä ja tuki liiketoiminnan murroksessa

Isa Mäkelä - johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon kokemuksia
Toiminnanjohtaja Isa Mäkelä työsti johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon opeilla uutta strategiaa johtoryhmänsä kanssa. "Nyt puhallamme yhteen hiileen."

Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon opiskelu osoittautui erinomaiseksi tueksi liiketoiminnan murroksessa, jota Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kouvolan paikallisyhdistys kävi läpi. Toiminnanjohtaja Isa Mäkelä sai koulutuksesta voimaa, uskoa ja rohkaisua heittäytyä kehittämään uutta, tuotteistamaan palveluita, innovoimaan, ideoimaan ja verkostoitumaan. 

Ilman koulutuksesta saatuja toimintavinkkejä, työkaluja, malleja ja ohjeita olisi matkani strategiamuutokessa ollut paljon raskaampi.

Isa Mäkelä hakeutui johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoon saadakseen päivitettyä tietoa johtajuudesta, kuullakseen muiden alojen ammattilaisten kokemuksia omista työympäristöistä ja organisaatioiden haasteista muuttuvissa tilanteissa. 

Lisäksi Mäkelä sai koulutuksesta korvaamatonta tukea ja käytännön työkalut organisaation haastavan muutostilanteen luotsaamiseen. 

– Yhdistyksemme myi hiljattain koko varhaiskasvatuksen palvelutuotantonsa ja aloitti sen jälkeen toimintansa kehittämisen täysin tyhjältä pöydältä. Ilman johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon koulutuksesta saatuja toimintavinkkejä, työkaluja, malleja ja ohjeita olisi henkilökohtainen matkani liiketoiminta- ja kiinteistökauppoja tehdessä ollut paljon raskaampi, Mäkelä sanoo.

– Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon koulutus oli merkittävä tuki. Kouluttajilta sain tukea liiketoiminnan uusien prosessien luomiseen. Opiskelijakollegoilta puolestaan sain henkistä apua matkalla uudenlaiseen toimintaamme, vaikka en heille voinutkaan tuolloin tarkemmin paljastaa, millainen muutos oli käynnissä.

Olen vaikuttunut kouluttajien ja opetuksen kovasta tasosta. Myös digitaaliset toimintatavat ja ohjaus on erinomaisesti järjestetty.

Strategiaopinnot ohjasivat hallitustyötä

Koulutuksen tehtävät olivat niin käytännönläheisiä, että Mäkelä pystyi ottamaan ne myös osaksi hallitustyötä. Hän antaakin erityiskiitoksia strategiakoulutuksen osuudesta.

– Koulutus antoi monipuoliset eväät hallitustyöskentelyyn, ja sen myötä hallituksen yhteistyö syventyi. Osana strategiavalmisteluita työstimme yhdessä koulutukseen sisältyviä harjoituksia. Koen meidän olevan nyt yhteen hiileen puhaltava porukka, jolla on paljon ideoita ja kehittämisajatuksia. Koko tapamme toimia ja tehdä on vahvistunut entisestään.

Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto vakuutti laadullaan

Ennen koulutusta Mäkelää mietitytti, onko Kouvolasta järkevää lähteä Espooseen asti opiskelemaan, mutta kun Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston oppisopimustoimisto sinnikkäästi kehui Rastor-instituutin opetusta, hän ilmoittautui opiskelijaksi. 

– Ajoin ensimmäisenä koulutuspäivänä harhaan ja saavuin perille vähän myöhässä. Muut olivat jo paikalla ja nolona aloin selittää, että tällainen maalainen kun tulee näin kaukaa, niin kyllähän sitä helposti eksyy. Pian minulle kuitenkin selvisi, että Rastor-instituuttiin tullaan opiskelemaan johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoa aina Rovaniemeä myöten. Tästä muiden opiskelijoiden sitoutumisesta oli helppo vetää se johtopäätös, että koulutuksen tason täytyy olla hyvätasoista. Ja olihan se!

Isa Mäkelä - johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon kokemuksia

Muutoinkin alun epäilyt hälvenivät pian. Koulutuskokonaisuus oli onnistunut ja monipuolinen koulutuspäiviä, harjoituksia, teoriatietoa, itseopiskelua, ryhmätehtäviä, verkkokursseja ja lähiopetusta sopivassa suhteessa kutakin. 

Mäkelän opintojen aikana Suomessa siirryttiin koronavirusepidemian vuoksi poikkeustilaan, ja koulutuspäivät siirtyivät pika-aikataululla etänä toteutettaviksi. Hän kiittää myös etäkoulutuksen sujuvuudesta.

– Olen vaikuttunut kouluttajien ja opetuksen kovasta tasosta. Myös Rastor-instituutin digitaaliset toimintatavat ja -mallit sekä tuki ja ohjaus on erinomaisesti järjestetty, Mäkelä kiittelee.


Rastor-instituutin asiakaslupaus on tunnistettava muutos. Tunnistettava muutos tarkoittaa käytännössä sitä, että koulutuksessa saadut opit näkyvät oikeina, konkreettisina muutoksina opiskelijan työssä heijastuen koko työyhteisöön. Tee oma tunnistettava muutoksesi ja kouluttaudu!