Digimarkkinoinnin koulutus tehosti markkinointia ja säästi kustannuksia

Joni-Helen-400.jpg
Joni Helén opiskeli Rastor-instituutin Digitaalisen markkinoinnin koulutusohjelman

Digitaalisen markkinoinnin koulutusohjelma osoittautui napakympiksi Suomen Siisti Pihan verkkokaupasta vastaava Joni Helénille. Koulutus tehosti markkinointia jo koulutuksen aikana ja on tuonut yritykselle selvää kustannussäästöä sekä tehostuneen markkinoinnin että vähentyneiden digimarkkinoinnin alihankintatarpeiden myötä. Lisäksi mukava yllätys oli, että erittäin hyödylliseksi osoittautunut opiskelu oli myös hauskaa! 

Aikaisemmin, kun digimarkkinoinnin osaamisessa oli aukkoja, joutui vain hyväksymään palveluntarjoajan ehdotuksen siitä, miten budjetti käytetään.

Digimarkkinoinnin koulutus toi tehoa myyntiin kustannuksia säästäen

– Tänä vuonna olemme vielä käyttäneet digimarkkinoinnissa ulkopuolista palvelua, mutta olen toiminut yhteyshenkilönä ja opiskellut samalla sillä ajatuksella, että ensi vuonna siirrämme digimarkkinoinnin käytännöt talon sisälle.
Helénin opinnot toivat Siisti Pihan markkinointiin heti tarkkuutta ja kustannussäästöjä.

– Aikaisemmin, kun digimarkkinoinnin osaamisessa oli aukkoja, joutui vain hyväksymään palveluntarjoajan ehdotuksen siitä, miten budjetti käytetään. Nyt kun osaamista on myös talon sisällä käytettävissä olevat varat kohdistuvat oikeisiin paikkoihin.

– Oma digimarkkinoinnin osaamisemme ei ole ollut riittävällä tasolla, joten olemme joutuneet aikaisemmin ostamaan palveluita ulkoa. Viime vuonna kuitenkin tulimme siihen tulokseen, että digimarkkinoinnin osaaminen on niin olennainen osa verkkokaupan pyörittämistä, että se pitäisi hallita paremmin talon sisällä. Pidämme sen osaamista niin tärkeänä, että tulevaisuudessa tarkoituksemme on hoitaa koko digimarkkinointi itsenäisesti, Joni Helén kertoo.

– Suhteellisen pienenä yrityksenä emme voi käyttää ostopalveluihin niin paljoa rahaa, että ulkopuolisen asiantuntijan tuotetietous karttuisi tarpeeksi. Se paras osaaminen tuotteista on kuitenkin talon sisällä. Pienenä yrityksenä emme myöskään voi palkata vain tätä varten tekijää, vaan verkkokaupasta vastaavana otan myös nyt nämä saappaat haltuuni. Aihe on minusta hyvin kiinnostava, joten otan nämä hommat hoitaakseni erittäin mielelläni.

Mukava yllätys oli, että erittäin hyödylliseksi osoittautunut opiskelu oli myös hauskaa!

Hakukoneoptimointi on ykkönen

Vertaillessaan digimarkkinoinnin koulutuksia Helén päätyi Rastor-instituutin koulutukseen sisällön kattavuuden vuoksi. Se, että saattoi valita aihealueesta itselleen tärkeimmät teemat, oli myös tärkeä valintakriteeri.

– Rastor-instituutin Digitaalisen markkinoinnin koulutusohjelmasta löytyi kaikki se mitä halusin oppia. Oli tärkeää, että pystyin valitsemaan eri kursseista sopivimmat, koska minulla oli jo jotain osaamista entuudestaan.

Jonin valitsemat osiot olivat Googlen hakukoneoptimointi, Google Ads, somemainonta ja sisältömarkkinointi.

– Opiskelu alkoi niin, että käytiin läpi Googlen hakukoneoptimoinnin ja Google Adsin perusteita. Näistä molemmista aiheista valitsin vielä syventävät opinnot. 

Helén oli tyytyväinen, että opiskeluun kuuluvista harjoituksista monia pystyi heti hyödyntämään töissä.

– Avainsanatutkimusta pystyin hyödyntämään suoraan. Hakukoneoptimointiakin ehdittiin harjoitustehtävien myötä ottaa käyttöön sekä tuotteisiin että tuotekategorioihin liittyen. Somepuolella tehtävissä hyödynnettiin somemainonnan keinoja.

Tärkeimmät Helénin oivallukset liittyivät hakukoneoptimointiin. Hän koki myös Google Adsista saadut tiedot erityisen hyödyllisiksi. 

– Nämä kaksi olivat ne minulle tärkeimmät aiheet, koske ne ovat Siisti Pihalle ne tärkeimmät digimarkkinoinnin välineet. Myös hakusanamainonta, display-mainonta, mainonta Youtubessa ja ylipäätään mainonta videoiden yhteydessä käsiteltiin perusteellisesti harjoitusten kautta ja myös nämä ovat meille tärkeitä välineitä.

Digimarkkinoinnin koulutusohjelmassa opiskelu on hyödyllistä ja hauskaa!

Helén oli iloisesti yllättynyt, miten mukavaa opiskelu digimarkkinoinnin koulutusohjelmassa oli.

– Jos joskus muinoin koulussa yläasteella ja lukiossa oli väsyttäviä tunteja, niin nyt siitä ei ollut kyllä nyt ollut pelkoa. Kouluttajat olivat tosi hyviä ja parhaimmillaan opiskelu oli jopa viihdyttävää, vaikka omaksuttavaa asiaa oli paljon, hän summaa.
 
Työnantajalla oli iso intressi Helénin opiskelun kanssa, joten töissä löytyi tarvittaessa joustoa.

– Joitain työtehtäviä siirrettiin muille tekijöille, mutta pääsääntöisesti opinnot nivoutuivat niin hienosti työn ja arjen oheen, että järjestelyissä ei ollut ongelmia. Oppimismotivaationi oli ylipäätään kova, koska aihe on minusta niin mielenkiintoinen, Helén myhäilee.

– En edes keksimällä keksi mitä Rastor-instituutti voisi tämän Digitaalisen markkinoinnin koulutusohjelman osalta tehdä toisin, niin onnistuneena sitä pidän. Toki aina voisi olla lisätä tunteja, sillä tietoa tästä aiheesta on saatavilla niin paljon, mutta joku raja koulutuksen kestollakin on pakko olla.
 
Suomen Siisti Piha on puutarharakentamiseen erikoistunut verkkokauppa ja työllistää kokoaikaisesti kymmenkunta henkilöä ja sesonkina toiset kymmenen lisää. Ensi vuonna yritys täyttää 20 vuotta.

Tutustu koulutukseen: Digitaalisen markkinoinnin koulutusohjelma