Näkemisen ja silmäterveyden ammattilaisista tehtiin myyjiä, markkinoijia ja numeronikkareita
Optisen alan vähittäiskaupan ammattilainen tarvitsee paitsi oman alan asiantuntemusta myös markkinoinnin, myynnin, asiakaspalvelun ja talouden osaamista. Kokemukset Suomen ensimmäisestä, Markkinointi-instituutin* järjestämästä optisen alan vähittäiskaupalle räätälöidystä Merkonomin tutkinnosta todentavat, että kaupallinen osaaminen tuo tulosta.
”Toimialaa ja asiakaspalvelua ymmärtävä henkilöstö on palvelus yritystä, työntekijää ja asiakasta kohtaan ja siten tie menestykseen”, sanoo Panu Tast, Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry:n toimitusjohtaja.
”Näkisin mieluusti, että kaikkien optisen alan vähittäiskaupassa toimivien liikkeiden myymälähenkilöstöllä olisi tulevaisuudessa kaupallisena koulutuksena vähintään Merkonomin tutkinto.”
Koulutus nostaa henkilöstön tuottamaa arvoa
Instru optiikasta osallistui ensimmäiseen koulutustoteutukseen yhteensä kahdeksan henkeä. Koulutuspäällikkö Merja Kuusela suosittelee kokemuksen perusteella valmennusta.
Kaikkien myymälässä toimivien on osattava luoda tarpeita asiakkaille ja myydä – eikä pelkästään tuotteita vaan myös omaa osaamistamme.
Kaikkien myymälässä toimivien on osattava luoda tarpeita asiakkaille ja myydä – eikä pelkästään tuotteita vaan myös omaa osaamistamme.”
Itse koulutukseen osallistunut optiikkahioja Markus Grahn Lahden Silmäasemalta näkee merkonomitutkinnon käytännönläheisyyden luovan konkreettista kilpailuetua. ”Kun yrittäjä tai liikkeen henkilöstö ymmärtää ja osaa itse suunnitella vaikkapa markkinointikampanjoita ja toteuttaa niitä verkkoon ja sosiaaliseen mediaan, säästetään aikaa ja rahaa. Kun henkilöstö lisäksi ymmärtää paremmin, mistä optikkoliikkeen kate syntyy, he osaavat tuottaa työllään arvoa.”
”Osallistujien liiketalouden kokonaiskäsityksen kasvattaminen oli alkuperäinen suuri tavoite. Olemme onnistuneet siinä. Onnistuminen perustuu loistavaan yhteistyöhön toimialajärjestön kanssa sekä siihen, koulutuksen ohjausryhmätyöskentelyssä ovat olleet mukana alan vahvat toimijat. Koulutuspäivissä oli puheenvuoroja juuri oikeilta osaajilta”, kommentoi Pirjo Hallipelto, asiakkuuspäällikkö Markkinointi-instituutista.
Rahanarvoisia ideoita ja taito toteuttaa ne
”Ammattitaitoinen henkilöstö osaa luoda muitakin kilpailukeinoja kuin hinnan – ja siinä koulutus tukee. Opiskeluryhmässämme syntyi todella hyviä ideoita, miten yksittäisen myymälän myyntiä voidaan kasvattaa”, Grahn sanoo.
Tämän Grahn todisti, koulutuksen innoittamana, toteuttamalla Lahden Silmäasemalla 10 kuukauden kestoisen kampanjan kuivasilmäisyystuotteiden myynnin kasvattamiseksi. Tuoteperhettä nostettiin esiin eri keinoin myymälässä. Grahnin rakentama seurantajärjestelmä paljasti, että kampanjatuotteiden myynti kasvoi 250 % jakson aikana.
Grahnin tavoitteena oli oppia käyttämään ja ymmärtämään kaupallisen alan termejä, käytäntöjä ja työkaluja. Toiveet täyttyivät.
Sain täydelliset työkalut mm. kannattavuuden laskentaan ja markkinointiin sekä tukullisen ideoita polttoaineeksi moottoriin.
Uudistuva yrittäjä pysyy kiinni kilpailussa
Elintärkeitä kaupallistamisen ja talouden taidot ovat yrittäjälle.
”Optometristin tutkinto valmistaa näön tutkimiseen, mihin optikot työssään keskittyvätkin. Monet optometristeiksi valmistuneet ajautuvat urallaan myöhemmin esimiestehtäviin tai yrittäjäksi. Jotta silloin voi menestyä työssä, tarvitaan liiketalouden, myynnin ja asiakaspalvelun ammattitaitoa”, sanoo Tast.
Samaa mieltä on Kruunu Optiikan omistaja, yrittäjä ja 30 vuotta optikkona toiminut Minna Pajari.
Olisinpa itse jo aiemmin saanut mahdollisuuden vastaavaan koulutukseen.
”Osa työstämme on terveydenhuoltoa, mutta toinen puoli on puhtaasti kaupallisuutta. Olisinpa itse jo aiemmin saanut mahdollisuuden vastaavaan koulutukseen. Toki käytäntökin opettaa yrittäjää, mutta jos kaupallistamisen taitoa olisi ollut aikaisemmin, olisimme kehittyneet nopeammin.
Siksi suosittelen koulutusta ehdottomasti yrittäjille – aloittaville varmemman sysäyksen saamiseksi ja pitkään alalla olleille motivaattoriksi ja uudistajaksi.”
Grahn on hyödyntänyt merkonomi-tutkinnon liiketalouden oppeja myös omassa asuntosijoittamisyrityksessään.
”Ennen merkonomiopintoja pyöritin liiketoimintaa ilman kaupallista koulutusta. Virheitä on tullut tehtyä ja tekeminen on ollut huteraa. Monet asiat olin hoitanut monimutkaisesti ja väärillä työkaluilla”, Grahn kuvaa kantapään kautta opittua yrittäjyyttään.
”Koulutuksen talous-, myynti- ja markkinointiopeista oli korvaamaton hyöty bisnekseeni. Oivalsin mm. sosiaalisen median voiman: muutaman sadan euron investoinnilla olen saanut tuhansien tuoton. Kun saan idean, osaan analysoida sen vaikutukset ja laittaa sen halutessani heti käytäntöön. Nyt pyöritän paljon ammattimaisemmin yritystä ja osaan itse hoitaa varmemmin, nopeammin ja tuloksellisemmin niin monet asiat. Koulutuksen arvo näkyy suoraan tuloksessa.”
Hyvistä valinnoista syntyy suuri virta
Monille koulutus antaa myös rohkeutta tehdä valintoja. Kun ymmärtää oman liiketoimintansa tai työnantajayrityksen bisneksen kokonaisuutta syvällisemmin, näkee valintojensa seuraukset.
”Olen aiemminkin päättänyt, että pienen liikkeen yrittäjä ei voi palvella kaikkia erikoiskohderyhmiä. Koulutuksessa ymmärsin, että minun täytyy erikoistua vieläkin tarkemmin. Aion keskittyä entistä enemmän vahvuuksiimme ja tarkastella kriittisesti, mistä voisin luopua”, Pajari sanoo.
Myös ketjuohjatun optisen alan liikkeen henkilöstö vaikuttaa pienillä teoilla ja omalla aktiivisuudellaan mm. markkinointiin ja kannattavuuteen merkittävästi.
”Vaikka ohjeet tulevat keskitetysti, on henkilöstön ammattitaidosta kiinni, miten ne lopulta näkyvät toiminnassa ja asiakkaan silmissä”, Kuusela sanoo. ”Merkonomi-koulutuksen myötä oivallettiin omat vaikutusmahdollisuudet.”
Kuusela oli erityisen vaikuttunut siitä, miten sitoutuneita koulutukseen osallistuneet ovat omaan työhönsä ja sen kehittämiseen. ”Kaikki ovat opintoja suorittaessaan ajatelleet asioita entistä laajemmin ja todella keskittyneet kehittämään omaa tekemistään. Moni oppi näkemään oman tekemisensä merkityksen yrityksen menestykseen sekä huomaamaan, että isonkin ketjun myymälässä jokainen yksilö on tärkeä.”
Artikkeli on julkaistu Markkinointi-instituutin verkkosivuilla. Rastor ja Markkinointi-instituutti yhdistyivät 1.1.2020. Uuden yrityksen nimeksi tuli Rastor-instituutti.