Myynnin valmennus nosti digitaalisen myyntityön uudelle tasolle
Profit Software kaipasi lisää konkreettisia oppeja ja uutta näkökulmaa digitaaliseen myyntityöhön. Yritykselle räätälöity koulutuskokonaisuus lunasti odotukset ja innosti osallistujat hyödyntämään Social Sellingiä päivittäisessä työssään.
Finanssialalle tietojärjestelmäratkaisuja ja konsulttipalveluita toimittava Profit Software on vuosien varrella luonut asiakaskeskeisen myynti- ja asiakkuudenhoitomallin, jota kehitetään jatkuvasti. Yhtiön Chief Customer Officer Harri Inkisen mukaan siihen haluttiin koulutuksella löytää uutta digitaalista kulmaa.
– Toiveita koulutuksesta tuli myyjiltämme ja asiakasvastaaviltamme. Koulutus on meille yksi kilpailukyvyn tekijöistä ja pidimme tärkeänä nostaa digitaalisen myyntityön osaamisemme seuraavalle tasolle, kertoo Inkinen.
Social Selling oli koulutuksen keskiössä
Yhteistyökumppaniksi valikoitui Rastor-instituutti, joka räätälöi Profit Softwaren toiveisiin ja tarpeisiin sopivan koulutuskokonaisuuden. Koulutus keskittyi Social Sellingiin eli modernien myyntitaitojen haltuunottoon ja asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutokseen varautumiseen.
– Halusimme, että osallistujat saavat koulutuksesta uusia eväitä johtaa asiakaskokemusta entistäkin menestyksekkäämmin ja kääntää asiakasymmärrys myynnillisiksi tuloksiksi. Tavoitteemme liittyi myös siihen, miten pystymme hyödyntämään asiakkaiden digitaalisuutta myynnissä ja ostoprosessissa, kuvailee Inkinen.
Täsmäkoulutuksena toteutettuun myynnin valmennukseen osallistui Profit Softwarelta yhteensä 25 myyjää ja asiakasvastaavaa, joiden asiakkaista tulee valtaosa yhtiön liikevaihdosta. Koulutuksesta toivottiin hyvin käytännönläheistä.
Teorian sijaan meille oli tärkeää saada konkreettisia työkaluja päivittäiseen tekemiseen.
Asiakaskokemuksen kehittämiseen tuli modernit työkalut
Harri Inkinen kertoo, että jokaisen koulutuspäivän jälkeen seuraavaa odotettiin innolla ja koulutus vastasi hyvin odotuksia.
– Osallistujien palaute on ollut positiivista. Saimme työkalupakkiimme niitä välineitä, joita lähdimme hakemaan. Yllätyimme iloisesti siitä, miten osallistavia ja interaktiivisia koronapandemian vuoksi etämoodiin siirtyneet koulutussessiot olivat.
Profit Softwaressa arvostettiin sitä, että koulutuksessa käytettiin nimenomaan heidän asiakkuuksiinsa ja työhönsä liittyviä esimerkkejä.
– Ne toivat konkretiaa ja oivalluksia, miten tiettyjen asiakkaiden kohdalla voisi toimia. Huomasimme, että asiakaskokemuksen kanssa olemme jo pitkällä, mutta saimme nyt moderneja työkaluja sen kehittämiseen edelleen.
Harri Inkinen suosittelee mielellään Rastor-instituuttia, joka onnistui erityisen hyvin asiakkaan tarpeiden kuuntelemisessa niin ennen koulutusta kuin sen aikana.
– Asiakaspalveluhenkisyys vakuutti. Rastor-instituutilla on hyvä perusmalli ja kyky muokata sitä joustavasti asiakkaan mukaan. Kouluttajat ovat todella kovia ja heidän ammattitaitonsa huippuluokkaa, kiittelee Inkinen.
Rastor-instituutilla on hyvä perusmalli ja kyky muokata sitä joustavasti asiakkaan mukaan.
Digitaalisissa kanavissa aktivoituminen tuo tuloksia
Profit Softwaressa koulutuksen antia on hyödynnetty tulevan vuoden asiakassuunnitelmien ja budjetin laatimisessa.
– Suunnitelmiin päätyi koulutuksessa heränneitä ajatuksia esimerkiksi siitä, minkälaista myyntityön pitää olla asiakkuuden elinkaaren eri vaiheissa, miten vaiheita voi tunnistaa ja sovittaa myyntiä sen mukaan, kertoo Harri Inkinen.
Osallistujien lisääntynyt aktiivisuus digitaalisissa kanavissa on merkittävä muutos Profit Softwaren arjessa. Asiakasvastaava- ja myyntiporukka sai koulutuksesta kipinän digitaaliseen verkostoitumiseen, mistä on ollut jo konkreettista hyötyä.
– Olemme saaneet todella hyviä johtotason kontakteja meidän nykyisestä ja uudesta asiakaskunnasta niin Suomessa kuin Ruotsissa ja päässeet keskustelemaan heidän kanssaan.
– Isossa kuvassa yrityksemme näkyvyys markkinoiden suuntaan on parantunut niillä henkilökohtaisilla toimenpiteillä, joita olemme tehneet koulutuksen innostamana. Olemme jo hyvällä matkalla kääntämässä uusia oppeja myös euroiksi, sanoo Inkinen.