100-vuotias Kirjavälitys on elinikäinen oppija – johtamisen valmennuksessa kehitettiin strategiaa

Osaava henkilöstö on Kirjavälityksen strategian ytimessä. Kun osaamista lähdettiin kehittämään työporukalla, tarkentui yhteinen näkemys siitä, mihin sata vuotta nuori yritys suuntaa seuraavaksi.

Kirjavälityksellä on pitkän iän lisäksi myös pitkiä työuria. Yksi kunnioitusta herättävän iän ja kestävien suhteiden salaisuuksista on halu kehittää henkilöstön osaamista.

– Koska urat ovat pitkiä, on tärkeää kannustaa ja haastaa henkilöstöä opiskelemaan ja opettelemaan uusia taitoja, joita alati muuttuvassa liiketoimintaympäristössä vaaditaan. Laatuun ja kehittämiseen sitoutunut henkilöstö on strategiamme ytimessä, IT:stä, kehittämisestä ja henkilöstöstä vastaava johtaja Eija Weck sanoo.

Suomalaisten kustantajien ja kirjakauppojen omistama Kirjavälitys tuottaa kirja-alalle logistiikka-, hankinta- ja digipalveluja. Lähes 160 hengen yrityksellä on logistiikkakeskukset Hyvinkäällä ja Keuruulla. Yritys haluaa olla digitaalisten palvelujen edelläkävijä, eikä se Eija Weckin mukaan onnistu ilman osaamisen jatkuvaa uudistamista.

Eija Weck_600x350.jpg
"Koska urat ovat pitkiä, on tärkeää kannustaa ja haastaa henkilöstöä opiskelemaan ja opettelemaan uusia taitoja", Kirjavälityksessä IT:stä, kehittämisestä ja henkilöstöstä vastaava johtaja Eija Weck sanoo.

Johtamisen opintoja kirja-alalle

Viisitoista Kirjavälityksen asiantuntijaa ja esimiestä opiskelivat Markkinointi-instituutissa johtamisen erikoisammattitutkinnon (nyk. johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto). Koulutuksessa huomioitiin kirja-alan ja sen toimintaympäristön haasteita, joten keskusteluissa päästiin sukeltamaan syvälle.

– Koulutuspäiville osallistui esimiesten ja asiantuntijoiden lisäksi johtoryhmää, minkä ansiosta pystyimme rakentamaan laajalle joukolle yhteistä näkemystä siitä, minne suuntaamme seuraavaksi. Keskustelimme porukalla strategiastamme, uudistimme sitä ja jopa visualisoimme sen, Eija Weck sanoo.

Weck ja koulutukseen osallistunut myyntipäällikkö Hanna Valli pitivät erityisesti siitä, kuinka hyvin Markkinointi-instituutin kouluttajat huomioivat alan erityispiirteet. Koulutus ei jäänyt yleiselle hypoteettiselle tasolle jostakin kuvitellusta liiketoimintaympäristöstä vaan pureutui arjen realismiin.

Koulutuspäiville osallistui esimiesten ja asiantuntijoiden lisäksi johtoryhmää, minkä ansiosta pystyimme rakentamaan laajalle joukolle yhteistä näkemystä siitä, minne suuntaamme seuraavaksi.

– Samalla saimme mielenkiintoisia esimerkkejä muilta toimialoilta. Kouluttajat haastoivat meitä ulkopuolisina ottamaan uusia näkökulmia toimintaympäristömme muutoksiin, Weck kertoo.

Eija Weck on huomannut, että koulutus laajensi monen siihen osallistuneen näkökulmaa omista työtehtävistä yrityksen näkökulmaan. Vallin mukaan koulutuksen käyneet ymmärtävät nyt aiempaa paremmin muiden työskentelyä ja tavoitteita.

Ykkösasia oli oman johtajuuden tunnistaminen

Eija Weck ja Hanna Valli kertovat, että omalla porukalla käyty koulutus vahvisti henkilöstön keskinäistä vuorovaikutusta. Muutos näkyy ja tuntuu arjen työssä.
Hanna Valli piti erityisen antoisana oman johtajuuden ja vahvuuksiensa tunnistamista.

– Kokemus oli avartava. Koulutus vahvisti ymmärrystä sekä omasta itsestäni että yrityksemme toiminnasta.

Eija Weck pitää tärkeänä, että koulutuksessa työntekijä pääsee laajentamaan omaa työkalupakkiaan, vaikka kaikkia uusia oppeja ei ottaisi heti käyttöön.

Hanna Valli
"Pidin erityisesti siitä, kuinka hyvin kouluttajat huomioivat alan erityispiirteet", kertoo myyntipäällikkö Hanna Valli.
Omalla porukalla käyty koulutus vahvisti henkilöstön keskinäistä vuorovaikutusta. Muutos näkyy ja tuntuu arjen työssä.

– Iso työkalupakki avaa mahdollisuuksia toimia eri tilanteissa monin eri tavoin. Kun on osaamista, ei ole sidottu yhteen työtapaan tai toimintamalliin.

Koulutusta suunniteltiin pitkin matkaa, ja Eija Weck kehuukin yhteistyötä Markkinointi-instituutin kanssa tiiviiksi ja sujuvaksi; kun huomattiin, että koulutuksen painotuksia haluttiin muuttaa, sisältöjä pystyttiin tarkentamaan joustavasti matkan varrella.

– Tuli olo, että Markkinointi-instituutilla oli vahva halu saada meidät onnistumaan, Hanna Valli sanoo. – Olemme jo tehneet jatkosuunnitelmia Markkinointi-instituutin kanssa, Eija Weck kertoo.

 

Artikkeli on julkaistu Markkinointi-instituutin verkkosivuilla. Rastor ja Markkinointi-instituutti yhdistyivät 1.1.2020. Uuden yrityksen nimeksi tuli Rastor-instituutti.


Rastor-instituutin asiakaslupaus on tunnistettava muutos. Tunnistettava muutos tarkoittaa käytännössä sitä, että koulutuksessa saadut opit näkyvät oikeina, konkreettisina muutoksina työntekijän työssä heijastuen koko työyhteisöön. Tehdään tunnistettava muutos myös sinun liiketoiminnassasi!